Sabtu, 17 Mei 2014

:: sebenarnya aku tunang dia ::



"rahsiakan pertunangan, hebohkan perkahwinan." - hadis
ada beza antara heboh dan memberitahu. heboh itu dalam kata lainnya, adalah membesar-besarkan sesuatu. kita lihat masyarakat sekarang yang menghebohkan pertunangan dengan pelamin, khemah, jamuan besar-besaran, bla bla bla…walhal seharusnya belanja itu disalurkan untuk perkahwinan nanti, bukan ketika pertunangan.
memberitahu pula, kita beritahu orang terdekat atau rakan kita bahawa ‘saya dah bertunang.’ ini untuk mengelak kita dari diganggu oleh orang-orang tertentu, atau untuk memberitahu kita telah disunting. supaya nanti tiada orang yang tiba-tiba masuk meminang. karang jadi drama pulak ‘hah? dah bertunang? kenapa tak bagitahu awal-awal???’.
yang salah dalam menghebohkan itu adalah mengadakan majlis besar-besaran ketika bertunang, dan kemudian upload pulak di facebook. itu boleh menimbulkan riak. kalau majlis perkahwinan tak apalah, tapi majlis kahwin pun sebolehnya bersederhanalah (kerana sederhana itu lebih berkat dan indah). dan kita tidak digalakkan menghebohkan itu supaya menjaga air muka diri sendiri dan keluarga. katakanlah kalau nanti tak jadi kahwin, jadinya tak adalah malu atau yang sama waktu dengannya (tapi tak perlu la malu, (melainkan kita dah buat majlis grand bedebom heboh dekat orang, hah itu memang lah kena malu. sudah lah membazir, riak lagi pulak. eh.) sebab orang semua faham, kalau tak jadi, maknanya tak berjodoh la kan.
tunang ni, untuk menjaga diri kita jugak. kalau kita bagitahu kita dah bertunang, tak adalah orang syok lebih-lebih kat kita. dan kita pun akan lebih jadi berjaga-jaga. hidup ni tak macam drama atau novel. kebanyakan novel yang guna unsur kahwin ni dah macam menghina Islam pun ada. iyalah, kahwin kontraklah, kahwin sembunyi-sembunyi lah. lepas tu boleh pulak keluar makan dengan orang lain, padahal dah kahwin. lepas tu bila orang tu dah syok, baru nak suprise ‘sebenarnya saya isteri dia, sebenarnya saya suami dia, sebenarnya saya dah bertunang.’ kahwin pun boleh dianggap kontrak padahal kahwin tu ikatan suci. lepas tu kahwin pun nak sembunyi-sembunyi untuk apa pun entah saya pun tak tau. sebab tu Nabi kata, katakan yang benar walaupun pahit. dah kahwin, bagitahu la dah kahwin. ini nak sembunyi-sembunyi, lepas tu keluarkan tagline ‘sebenarnya saya isteri dia’. opppsss. ni dah lari topik.
status tunang tu penting untuk dijaga dan diberitahu. jangan heboh sangat, tapi berpadalah ketika memberitahu, supaya tak timbul salah faham seperti yang saya katakan di atas tadi. kadang-kadang zaman penuh fitnah ni, kena hati-hati. iyalah kalau kita keluar pergi beli barang dengan tunang, dan orang tak tahu itu tunang kita, nanti kena tuduh pergi dating pulak. jadi kita beritahu orang supaya nanti orang faham ‘oh dia pergi keluar beli barang kahwin dengan tunang.’ tapi kena ingat, tunang bukan lesen untuk keluar dating tak tentu hala !
 
 
nota kaki: Alhamdulillah dapat berita gembira dari dia ^^ semoga cepat walimahnya,jangan tunang lama-lama ;) 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...